"Mange forfattere har [...] udtalt, at der altid skal
være – og de bruger lige præcis denne formulering – et lys for enden af
tunnelen. Man må ikke, som Løgstrup formulerede det, da Bent Hallers
"Katamaranen" udkom i 1976, udnytte sin voksenposition til at skrive
noget, der kan tage livsmodet fra et barn" (Prof. Torben Weinreichs
tiltrædelsesforelæsning på DPU).
Haller førte angiveligt "en kloak gennem samfundet [...] Det var der en i
byrådet heroppe, der sagde. En politisk og sproglig kloak". (Bent Haller
cit.: www.information.dk/191835)
Bogens betonsocialistiske retorik – der genlyder som ekkoer
såvel i den hårdtslående og seksuelt uforløste slagsbror, Thomas' paroler om
børnemagt og revolution og fortællerstemmens beskrivelser & refleksioner –
virker måske lettere museale på en nutidig læser, men den rå &
usødede konfrontation med ungdomslivets desperation & drømme står stadig
stærkt, også i 2013.
Bogens budskab – dens såkaldte didaktisering – er et interessant spørgsmål. Det bastante betonsprog til trods er det ikke helt let at få hold på...
En mulighed er at forsøge
at læse romanen gennem en genreoptik, nærmere bestemt den ungarske filosof og litteraturteoretiker Georg
Lukács (1885-1971) romanteori, som udfolder et dialektisk realismebegreb, der placerer sig
et andet sted end Herman Bangs tendensløse objektivisme i Realisme og Realister og
Georg Brandes' basunagtige debatrealisme fra den berømte indledning til Hovedstrømninger i det 19de Aarhundredes
Litteratur. Lukács hovedpointe gengives her i Finn Brandt-Pedersen og Anni Rønn-Poulsens
ultrakorte version:
”Romanen er fortællingen om det problematiske individ, som i
en degraderet verden søger autentiske værdier i en søgen, som selv bliver
degraderet” (Finn Brandt-Pedersen og Anni Rønn-Poulsen: Metodebogen – Analysemetoder til litterære tekster. S. 78.
Nøgleforlaget 1998).
Litteraturpædagogisk opgave
- Anvend Bo Steffensens 5 spørgsmål på Katamaranen.
- Giv en kort litteraturteoretisk funderet beskrivelse af, hvilke aspekter af romanen spørgsmålene sætter fokus på.
- Giv i stikordsform nogle grunde til, at disse aspekter er litteraturpædagogisk og -didaktisk relevante.
- Skriv jeres svar som kommentarer til dette blogindlæg.
6 kommentarer:
1. Arbejde med metoden ”de 5 spørgsmål”:
1) Hvordan påvirker miljøet personerne i teksten?
2) Er Thomas forelsket i Peter?
3) Hvad karakteriserer relationen mellem Thomas og Peter?
4) Hvordan er forholdet mellem de unge og forældrene?
5) Hvad sker der med Thomas og Peter efter bogen slutter?
2.
• Den åbne slutning lægger op til, at eleverne selv skal reflektere over hvad der videre sker → hjælper eleverne til at forstå, at teksten er fiktion, og ikke en sandhed i sig selv. Eleverne kan selv kan være med-skabere.
• Fokus på personernes indbyrdes relationer → Skaber ”rum” for, at eleverne skal forholde sig reflekterende til andre menneskers tanker og handlen → ”Hvad er acceptabel opførsel?”.
• Sætte fokus på og komme i diskussion om drømme, mål og meningsløshed.
• Påvirker ydre faktorer menneskers liv eller har vi altid et valg?
Gruppe: Katrine og Mette
Gruppe Annika, Camilla og Simone
1.
- Hvordan har Thomas´ opvækst påvirket hans syn på kærlighed?
- Hvorfor tager Thomas´ mor hele tiden nye mænd med hjem?
- Hvorfor er det lige Peter, Thomas vælger at blive venner med? (Følelsesmæssigt draget)
- Hvordan er forholdet mellem Jørgen og hans far kontra Jørgen og hans venner?
2. Spørgmålene sætter fokus på det psykologiske. Bogen er skrevet i år 1976 og derved i modernismen. Spørgsmålene sætter fokus på det ideologikritiske, hvor det tydeliggøres at individet styres af det samfund, det er opvokset i. Desuden kan spørgsmålene lede i en psykoanalytisk retning, hvor individet er et produkt af barndommen, men Thomas kæmper imod denne opfattelse.
3..
- Forstå samfundet og samtiden
- Der er altid hjælp at hente
- Hvad manglende omsorg kan føre til
- Der er altid en grund til at folk agerer, som de gør
Til spørgsmål 1.
-Hvorfor ser Peter så meget op til Thomas?
(Annika, Simone, Camilla)
Sigrid og Ask
1) Hvordan er forholdet børn og voksne i teksten?
2) Hvilke følelser tegner der sig hos børnene?
3) Hvorfor handler Thomas, som han gør jvf. vold, seksuelle overgreb mm.
4) Hvordan er Peter og Thomas' venskab og er de rigtige venner?
5) Bliver Peter og Thomas ved med at være venner efter bogens slutning?
Metoden 5 spørgsmål (Bo Steffensen)
1. Hvorfor vil Peter og Thomas flygte fra manden og lykkes det dem?
2. Hvorfor ser Peter op til Thomas?
3. Hvordan er Thomas og Peters forhold til hinanden og til omverdenen?
4. Hvorfor bliver Peter og Thomas venner når de er så forskellige?
5. Hvad holder dem sammen?
2.
Vores spørgsmål har fokus på Peter og Thomas forhold til hinanden, til andre og til deres handlinger.
Værket er ideologikritisk under senmodernismen, da den tager udgangspunkt i det samfund som den er skrevet i.
Personkarakteristik af Peter og Thomas for at komme frem til hvordan deres forhold er.
Hvordan karakteriseres samtiden i bogen og hvor ses det?
Eleverne skal selv lave en slutning på værket, for at reflektere over hvad der kan være sket og for at se hvordan eleverne har tolket værket.
Gruppe Ane og Line.
1) hvilken rolle har Røde Rikke i teksten?
2) hvordan skildres forholdet mellem bern og voksen i romanen?
3) hvordan adskiller Røde Rikke sig fra de andre voksne i teksten?
4) hvordan skildres der mellem hvad der er rigtigt og forkert i teksten - skildres mellem umorale og amorale?
5) skal romanen tolkes med fokus på samfundet eller det individuelle menneske?
Litteraturteori:
Katamaranen læner sig op af den modernistiske litteraturteori indenfor ideologikritikken.
- samfund: kritik af falsk bevidsthed (tv)
- individuelle menneske: at gennemskue mekanismerne
(Determinisme)
Send en kommentar